Ik krijg veel vragen van jullie over slogans die op huidverzorgingsproducten vermeld worden. Hoog tijd dus, om een aantal cosmetica slogans onder de loep te nemen en uit te leggen. Zogenaamde wonderingrediënten, neem die maar met een flinke korrel zout. Zoek naar een product met ingrediënten waarvan de werking wetenschappelijk beschreven en bewezen is.

Hypo allergeen

Hypo allergeen is bedoeld om aan te duiden dat een product geschikt is voor een gevoelige huid en dat de kans dat je door het product een allergie zou krijgen erg klein is.

Er is echter geen enkel wetenschappelijk of wettelijk kader voor de term hypoallergeen. Elke fabrikant kan en mag deze term gebruiken, ongeacht de ingrediënten die in het product zitten. Je ziet dan ook regelmatig ingrediënten in zogenaamd ‘hypo allergene’ producten waarvan wetenschappelijk vaststaat dat het sterke allergenen zijn en/of dat ze de huid kunnen irriteren. Als je écht een hypo allergeen product zoekt, moet je de ingrediëntenlijst uitpluizen en producten met geurstoffen en conserveringsmiddelen uitsluiten.

Verstopt de poriën niet

Dit is vooral bedoeld om aan te geven dat het product geen acné zal uitlokken of verergeren.

Ook hier wringt de schoen bij het feit dat er geen enkele goedgekeurde standaard of richtlijn is waaraan een product moet voldoen. Iedereen mag die slogan op zijn product zetten, zelfs de fabrikant van de meest taaie stopverf.

Raadpleeg de ingrediëntenlijst. Heb je last van mee eters, kies dan een product dat niet te vettig is. Een gel of een lotion komen eerder in aanmerking dan een compacte, stugge crème.

Ons jarenlange onderzoek bewijst

“Ons onderzoek” bewijst meestal helemaal niks. Méér zelfs, de kans dat je die onderzoeken ergens gepubliceerd ziet of dat ze toegankelijk zijn voor andere wetenschappers en het publiek, is erg klein. In de meeste gevallen wordt er ook nergens gerept over de onderzoeksopzet, de onderzoekspopulatie en hoe één en ander gecontroleerd wordt.

Vergis je niet, er is een hele business gebouwd rond het bewijzen van cosmetica slogans. Een slogan wordt gesteld en vervolgens wordt er gekeken welke tests deze slogans zullen ondersteunen.

Onderzoek door de fabrikant zelf kan moeilijk objectief worden genoemd. Je kan dus beter afgaan op onafhankelijk onderzoek. En zo veel valt er eigenlijk ook niet meer te onderzoeken. De wetenschap weet al langer dan vandaag hoe de huid werkt en welke stoffen en factoren daar een invloed op kunnen hebben. Zogenaamde wonderingrediënten, “voortkomend uit jaren van research en onderzoek”, neem die maar met een flinke korrel zout. Zoek naar een product met ingrediënten waarvan de werking wetenschappelijk beschreven en bewezen is.

Dermatologisch getest

Dit betekent dat de fabrikant het product op vrijwilligers heeft getest. Een test, al dan niet uitgevoerd door een dermatoloog.

Ook hier bestaan er alweer geen richtlijnen over hoe zo’n test zou moeten worden ingericht of waaruit hij zou moeten bestaan. Wanneer de fabrikant, bij wijze van spreken, zijn product op zijn eigen gezicht smeert, heeft hij het “dermatologisch getest” en mag hij dat ook op zijn verpakking zetten. “Dermatologisch getest” zegt overigens ook niks over de kwaliteit van een product. Het zegt enkel dat het ‘getest’ is.

“Dermatologisch getest” is dus gewoon een lege doos en absoluut misleidend. Als een product geen allergenen of andere slechte stoffen bevat hoeft het trouwens niet eens “dermatologisch getest” te worden. Ook hier spreekt de ingrediëntenlijst van het product weer voor zich.

Speciaal ontwikkeld voor de rijpere huid

Hier mikt de fabrikant op de doelgroep 50+ waarvan hij voor het gemak maar aanneemt dat je op die leeftijd plotseling een poeier droge huid krijgt.

Voor de goede orde: “leeftijd” is geen huidtype. Boven de 50 zien we inderdaad meer rimpels en komen ook de eerste ouderdomsvlekjes. Maar net zoals alle vrouwen heeft ook deze leeftijdsgroep gewoon te maken met een vette huid of een droge huid of een gevoelige huid of een gemengde huid… Zelfs een onzuivere huid komt op die leeftijd nog regelmatig voor.

Voor een goede, individueel aangepaste, huidverzorging kun je nog altijd het beste naar een professional gaan die, na een grondige huidanalyse, de voor jou meest geschikte producten, op basis van de ingrediënten waar jouw huid behoefte aan heeft,  zal adviseren.

Specifiek ontwikkeld voor de man

Met de komst van de “nieuwe” man zijn er ook tal van verzorgingsproducten op de markt gekomen die allemaal beweren de perfecte formule voor de mannenhuid te bevatten. De opbouw van de huid van mannen is inderdaad iets verschillend van die van vrouwen maar ze hebben allebei nagenoeg dezelfde verzorging nodig.

Niet de samenstelling maar het ontwerp van de verpakking en de geur resulteren in een specifiek “mannenproduct”. Ook voor mannen geldt dus gewoon: ‘stem je verzorging af op de behoeften van je huid’ en kies producten die vrij zijn van conserveringsmiddelen en geurstoffen, ook al maakt nu net dat geurtje een mannenproduct tot een “mannenproduct”.

Extra mild voor de gevoelige babyhuid

Wie wil er nu niet het beste voor zijn kind? En daar spelen cosmeticafabrikanten dan weer gretig op in. Wanneer je de ingrediëntenlijst van hun producten bekijkt stel je echter vast dat de meeste lotions en crèmes verre van “extra mild” zijn en soms behoorlijk agressieve stoffen bevatten. Het is dan ook niet zo gek dat het aantal huidproblemen bij jonge kinderen extreem stijgt.

Bedenk dat die typische “babygeurtjes” die worden toegevoegd aan verzorgingsproducten voor kinderen behoren tot de stoffen met het hoogste allergiepotentieel. En bedenk ook dat die stoffen er alleen in zitten om de ouders te plezieren. De baby zal het worst wezen hoe hij ruikt.

Ook bij baby’s, peuters, kleuters en kinderen ga je gewoon af op de toestand van de huid. En ook voor hun verzorging kies je producten vrij van geur- en conserveringsstoffen. Immers, hoe vroeger je de huid in contact brengt met allergenen, hoe groter de kans op een allergie wordt.

Conclusie

Het is eigenlijk simpel en duidelijk. Bij de keuze van je verzorging ga je af op wat jouw huid daadwerkelijk nodig heeft en laat je alle marketingkreten en kwaliteitsclaims gewoon links liggen.

Cosmetica moet in eerste instantie gezond zijn en de huid geen schade berokkenen. Vermijdt dus alle producten met geurstoffen, conserveringsmiddelen, chemische UV-filters en andere als allergiserend bekend staande stoffen. Kijk ook uit voor producten op basis van minerale olie (paraffine). Deze belemmeren op termijn de werking van de huid.

Kies voor producten die zijn samengesteld uit huidvriendelijke, milde ingrediënten en vitamines waarvan de werking en het nut wetenschappelijk aanvaard en bewezen is .

En bedenk, als iets te mooi is om waar te zijn is het dat meestal ook niet. Wil je weten welke stoffen hoogwerkzaam zijn voor je huid en welke ingrediënten je beter kunt vermijden? Meld je aan voor de nieuwsbrief van Belliev en ontvang het gratis Ebook van Belliev. In dit boek staan goede en schadelijke ingrediënten beschreven met een handige overzichtslijst. Met dit boek ga je nooit meer de mist in bij de aankoop van een huidproduct. Klik hier om je aan te melden. Je ontvangt direct een email waarmee je het Ebook kunt downloaden.

Met zonnige groet,

Lineke Veenstra

huidspecialiste